Årets endokrina avhandling

Varje år utser Svenska Endokrinologföreningen Årets Svenska Endokrina Avhandling. I år ett pris à 10 000 kr utdelas på föreningens Årsmöte (11 maj kl 14-15) i samband med European Congress of Endocrinologi i Stockholm. Pristagare utses av en stipendienämnd utsedd av Svenska Endokrinologföreningens styrelse. Beslutet baseras på bedömningskriterier i nedan dokument.

Nomineringar skickas till vetenskapligsekreterare@endokrinologforeningen.se senast 11 mars 2024, pdf-filer med nominering, spikblad och avhandlingen. Den tryckta boken i 3 ex. skickas till vetenskaplig sekreterare:

Dimitrios Chantzichristos
Medicin/Endokrinmottagningen
Blå Stråket 5
Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Bedömningskriterier (pdf, öppnas i nytt fönster)

Årets endokrinologiska avhandling, tidigare pristagare:

2022 Eleni Papakokkinou från Göteborg, ”Clinical challenges in Cushing´s syndrome”.

2021 Daniel Bengtsson Linköpings universitet, ”Cushing’s disease and aggressive pituitary tumours: Aspects on epidemiology, treatment, and long-term follow-up”

2020 Jakob Skov, Karolinska institutet, ”Epidemiological studies on comorbidity, heritability and co-aggregation in organ-specific autoimmune diseases”

2019 Maria Bygdell, Göteborgs Universitet, ”Childhood body mass index and Pubertal timing. Changes over time and associations with adult cardiovascular mortality”

2018 Fjalldal, Sigríður Bára, Lunds Universitet, ”Craniopharyngioma. Morbidity and Structural Changes in the Brain”